Bij Direct Result willen wij dat je het beste uit jezelf haalt. Door ons opleidingsinstituut, de Direct Result Academy, zorgen we dat de saleskennis van onze ambassadeurs op het hoogste niveau is. Echter, in de eerste dagen van jouw salescarriere zijn de modellen en theorieen die in deze blog aan bod komen, de belangrijkste om de structuur achter fondsenwerving te begrijpen. Modellen en theorieën, wat bedoelen we daar nu precies mee? Dit zijn tools, ook wel hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het begrijpen van bepaalde stof, in dit geval binnen de sales en marketing. Een model is hierbij dus vaak kort en een theorie is vaak uitgebreider. De modellen en theorieën die wij veel gebruiken zijn het AIDAS-model, het KISS-model en de principes van Cialdini. Ben jij nog onbekend binnen de fondsenwerving of ben je een beginnende ambassadeur? Lees dan snel verder!
Het AIDAS-model wordt gebruikt om het beslissingsproces van de donateur te weergeven en om een duidelijke structuur te maken in het verhaal dat jij vertelt. A staat hierbij voor Attention (aandacht), waarin je de aandacht van de potentiele donateur opwekt. Hierbij is het dus belangrijk om originele en pakkende openingszinnen te gebruiken. Hierdoor wordt de aandacht meteen gewekt en kan het gesprek plaatsvinden. De I staat voor Interest (interesse). Dus: wat kun je de donateur bieden, wat maakt het interessant om te blijven luisteren. Dit is voor eigen invulling maar draait wel om charisma, pak hierbij dus uit! De D staat voor Desire (verlangen). In deze fase zorg je ervoor dat de ernst en urgentie van het doel waarvoor je loopt, overkomt bij de donateur. Zorg ervoor altijd voor dat je achter het doel staat waarvoor je loopt, want jouw persoonlijke affiniteit zal altijd voelbaar zijn voor de donateur. De tweede A staat voor Action (actie). Actie ondernemen is het onderdeel waarin je de hulpvraag aan de donateur stelt, is zij bereid om een steentje bij te dragen? Als laatste, de S van Satisfaction (tevredenheid). Je wil altijd dat iemand zich inschrijft en hier een goed gevoel aan over houdt!
Ook een belangrijk model is het KISS-model! KISS staat namelijk voor “Keep It Short & Simple” of “Keep It Short & Straightforward”. In jouw eerste dagen bij Direct Result, krijg je veel informatie over alle mooie organisaties waar wij voor mogen lopen. Toch, is het niet verstandig om al deze informatie aan de deur te vertellen. Het is soms beter om zaken zo eenvoudig mogelijk te verwoorden. Met te veel informatie loop je het risico dat iemand afhaakt of juist de belangrijke informatie vergeet. Houdt hierbij dus focus op de kern. Dit voorkomt veel misverstanden en interpretatieverschillen en zorgt ervoor dat de urgentie waarom iemand de organisatie zou moeten steunen, juist overkomt.
De (zeven) principes van Cialdini hebben te maken met overtuigingskracht. De zeven principes zijn commitment en consistentie, wederkerigheid, sympathie, sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste en eenheid. Al deze zeven principes zijn goed te gebruiken in jouw pitch en maken echt het verschil tussen een verhaal vertellen en pitchen. In één van onze trainingen aan de Direct Result Academy gaan we dieper in op deze principes en gaan we ook per principe bij langs, hoe dit het beste toepasbaar is aan de deur of op straat.
Vond je dit een interessante blog en ben jij geinteresseerd om meer te leren en het beste uit jezelf te halen? Solliciteer dan gelijk via de vacature hieronder!